Translate

07 September 2013

Mengenali Nombor Baja Organik (N-P-K)


Nombor Baja Organik (N-P-K)

Keliru tentang nombor baja? Apa nilai yang mereka ada dalam berkebun organik? Tumbuhan memerlukan nutrien untuk terus hidup. Kebanyakan yang disediakan oleh tanah, tetapi tanah berbeza-beza ketara dalam jumlah nutrien, jenis tanah, pH, dan ketersediaan nutrien.

Ketiga-tiga nutrien utama yang telah dikenal pasti sebagai benar-benar perlu bagi tumbuh-tumbuhan adalah nitrogen (N), fosforus (P) dan kalium (K). Ketiga-tiga juga dikenali sebagai makronutrien, dan sumber daripada tiga nombor biasa ditemui pada label baja organik. Nombor-nombor yang terdapat pada baja Semua Guna Organik, sebagai contoh, adalah 5-5-5. Ini adalah peratusan mengikut berat N, P, dan K yang terdapat dalam baja.

Jadi apakah yang begitu penting tentang nitrogen, fosforus dan kalium?

Nitrogen (N) mungkin adalah nutrien yang paling diiktiraf secara meluas, yang dikenali terutamanya untuk keupayaan untuk "green up" rumput. Nitrogen terutamanya memberi kesan kepada pertumbuhan vegetatif dan kesihatan umum. Klorofil, bahan dalam tumbuh-tumbuhan hijau yang bertanggungjawab untuk fotosintesis, sebahagian besarnya terdiri daripada nitrogen. Ia juga digunakan dengan banyak dalam pucuk baru, tunas, dan daun. Air mengandungi kira-kira 78% nitrogen, tetapi nitrogen atmosfera tidak sedia ada kepada tumbuhan. Mereka mesti menyerap melalui tanah. Ammonium nitrat dan kedua-dua bentuk sedia ada nitrogen, tetapi mereka adalah perkara biasa dalam baja kimia dan Meluluhkan banyak dan cepat daripada tanah. Nitrogen boleh digunakan secara organik dalam pelbagai cara, termasuk baja kompos, makan darah, makan canola, serbuk ikan dan pelbagai jenis baja organik cecair. Perlu diingat bahawa banyak baja organik kering perlahan melepaskan, membantu kandungan nitrogen jangka panjang dan membina bahan organik dalam tanah.

Kekurangan Nitrogen diiktiraf sebagai kuning daun tua, memperlahankan atau menghentikan pertumbuhan. Daun boleh jatuh lebih awal daripada yang dijangkakan. Nitrogen berlebihan diiktiraf oleh pertumbuhan sangat cepat, mengakibatkan panjang, kurus, pucuk lemah dengan daun hijau gelap.

Fosforus (P) adalah penting untuk akar yang sihat dan digunakan lebih berat ketika mekar dan set benih. Fosforus mudah yang diberikan tidak ada kepada tumbuhan apabila pH sedikit tidak seimbang. Ia dikeluarkan dalam tanah melalui penguraian bahan organik.

Kekurangan Fosforus diiktiraf sebagai daun hijau membosankan dan batang keunguan. Tumbuhan ini biasanya tidak sihat, kadang-kadang kuning. Kekurangan mekar dengan dedaun hijau yang subur juga mungkin menunjukkan kekurangan fosforus. Fosforus organik boleh didapati dalam batu fosfat, makan tulang dan pelbagai jenis baja organik cecair seperti emulsi ikan.

Kalium (K), kadang-kadang dikenali sebagai kalium, adalah penting untuk kesihatan tumbuh-tumbuhan. Ia adalah penting dalam pembentukan klorofil dan sebatian tumbuhan yang lain. Kalium juga dikenali untuk membantu dengan rintangan penyakit.

Kekurangan kalium sukar untuk symptomize, tetapi tumbuh-tumbuhan secara amnya uzur, dengan buah-buahan kecil, kuning tua dari daun ke atas, dan bunga uzur. Sumber kalium organik termasuk sul-po-mag (sulfat kalium magnesia)


Ingin Menjana Pendapatan Sampingan Klik Di Sini http://www.theweeklypay.com/index.php?share=233702